joi, 26 martie 2015

Psihologia spectatorului de ‘filme proaste’



            Care e psihologia criticii volubile irosite pe rebuturi? Volubilitatea maliţioasǎ e revanşa epavelor. Critica derizivǎ a celor pe care îi satisface disecarea a ceea ce li se pare penibil, inginerii penibilului, pare atipicǎ pentru inşi cu standarde profesionale înalte; aşii acestei lumi privesc filme de succes şi seriale la modǎ. Deriziunea e revanşa rataţilor; nu pare plauzibil ca profesionişti indiscutabili sǎ îşi utilizeze timpul disecând filme despre care au aflat cǎ sunt neizbutite (se lucreazǎ cu o idee primitǎ, imbecilii râd fiindcǎ aşa li s-a spus). Jubilaţia maliţioasǎ e emblema neisprǎvitului. Discutarea filmelor cu renume negativ nu corespunde preocupǎrilor uzuale ale aşilor. Impresia de fiere, de pornire, nu e întâmplǎtoare. Volubilitatea sarcasticǎ e ceva la care recurg rataţii, atunci când e irositǎ pe (pretinse) rebuturi.
            O remarcǎ ocazionalǎ e altceva decât axarea pe disecţii. Ce izbânzi profesionale au aceia care se alinǎ bagatelizând filme cu faimǎ neinvidiabilǎ? Ce as al profesiei se dedicǎ unei atari desfǎtǎri?
            Un alt caz e confuzia care atribuie operei trǎsǎturi generice, care descriu genul, iar detalierea inapetenţei pentru cutare gen e inutilǎ; sau care, dimpotrivǎ, neagǎ genul în ansamblu, numai pentru a gǎsi elemente de originalitatea în fiecare operǎ luatǎ în parte.

            Ceea ce le place acestor cinefili zǎbavnici e ironizarea incompetenţei. Dar acest divertisment de cusurgii e tocmai apanajul celor care nu exceleazǎ. E un divertisment mizer. Nu e vorba de pretenţioşi, ci de strepeziţi care îşi aleg ţinte facile, cu divertisment oţios.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu