Louth îl înfăţişează, în ‘Căile
teologiei ortodoxe moderne’ (‘Conferinţele Amsterdam’), pe Iustin Popovici ca
pe un teolog neopatristic, cu predilecţie pentru învăţătura ascetică (sugerând
o comparaţie cu Stăniloae). Mitropolitul Hrapoviţki (fostul mitropolit al
Kievului) a condus ‘Biserica din exil’ (sau ‘din străinătate’, sinodală), a
albilor, şi-a convocat sinodul în Serbia ;
Logica delirantă a cusurgiilor
triumfalişti: grila folosită de fanatici, exemplificările convenabile.
Meyendorff era mai prozaic, realist,
sobru, un universitar occidental (însă dintr-un motiv sau altul, răsăritenii
cred că scolasticii nu putuseră fi astfel de autori de catedră, că numai un
răsăritean modern ştie să fie universitar). Criticile adresate de Romanides
datează din ’60-’63.
Andrew Louth îl recomandă pe
Bielawski despre Stăniloae, şi pe Spiteris, cu lucrarea din ’92. La Schmemann,
dezaprobă inapetenţa pentru monahism şi refuzul pietăţii misteriologice
(individualism).
‘Gândurile sunt gândite de
gânditori.’
Etica învierii, formă de
creativitate.
Schmemann afirma importanţa
literaturii duhovniceşti a lui Şahovskoy, Elcianinov. Sensul dat teologiei
liturgice e chiar acela de liturgiologie.
Schmemann era adesea prea dispus să
distingă între teoretic şi practic (‘creştinismul de stat’, etc.). Despre
hirotonirea femeilor, a scris ca un antimodern ursuz.
Congar recenza o lucrare a lui
Schillebeeckx în RSR din ’66.
Acelaşi Congar are un articol,
‘Despre sfinţii canonizaţi în Bisericile ortodoxe’, ’48.
Patru recenzii ale lui Tresmontant,
în RHR, din ’59-’60. Scrie despre o lucrare a lui Hurwitz din ’58.
Cafea. Pastile. Leafa. Ritm. Dum.,
oră & sb.. Hâit. Dezmorţire.
Alocarea. Vols., sb..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu