O reflecţie despre unitatea fiinţei
(care înseamnă altceva decât ‘unitatea fiinţelor prin temeiul lor comun’, sau
prin relaţionarea şi relaţionalitatea lor). Momentele fiinţei nu sunt fiinţe
diferite. ‘Unitatea de asamblare’ porneşte şi ea de la o ipoteză discutabilă:
aceea că fiinţa e compusă (nu e; lanţul fiinţelor însufleţite e lanţul genetic,
demonstrabil în termeni materiali).
Există o unitate a existentului,
care nu e unitatea fiinţei conştiente? Dacă fiinţa e echivalată cu conştienţa,
sau cu psihismul, atunci există oricum o pluralitate de fiinţe, numeroase
conştienţe. Poţi să numeri fiinţele conştiente.
Obiectele sunt existenţe
individuale, nu o magmă moleculară decupată arbitrar. Muntele sau râul nu sunt
entităţi reale, însă uneltele, obiectele create de om sunt entităţi.
Nu există ‘fiinţe artificiale’.
Dar obiecţia mea e mai întâi una
metodologică: adresată acestor peroraţii lăutăreşti, întemeiate pe critica unor
reprezentări vagi (care îi sunt atribuibile, în primul rând, chiar …
criticului). Sunt şuete pseudofilozofice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu