Într-un interviu din ’83, Thomas se
referea la ‘ideea lui Tillich de temei al fiinţei’ (cf. Christopher Morgan, ‘R.
S. Thomas. Identity, Environment, and Deity’.) Thomas afirma că citeşte în
fiecare dimineaţă, filozofie sau teologie, autori ‘ca G. Steiner şi Tillich’,
pentru dinamizarea minţii. Îi displăcea antropomorfismul sau intimismul lui
Herbert sau Hopkins
…. Însă amintea adesea o viziune a lui Wordsworth, Snowdon ,
cu ‘inteligenţa maiestuoasă’, impunătoare, şi se călăuzise după un cuvânt al
lui Robinson Jeffers. Unele aprecieri sunt ursuze, morocănoase.
Thomas aprecia impersonalitatea
gândirii teologice hinduse.
Dar Morgan enunţă şi contrastul
dintre Thomas şi Robinson (pentru care limbajul tradiţional, extrinsecist, s-a
perimat).
În autobiografia sa din ’85, Thomas
îl menţionează pe Robinson, referitor la necesitatea transformării imaginii lui
Dumnezeu). Deplora prevalenţa elementului popular şi sentimental, vulgar.
Thomas, naţionalist galez şi
republican, aprecia poezia lui Donne, Wordsworth, Eliot, Stevens, Hughes.
William V. Davis, în ‘R. S. Thomas.
Poetry and Theology’ scrie mai mult despre criza religioasă modernă, în
expresia ei literară.
S. J. Perry, în ‘Chameleon Poet. R.
S. Thomas and the Literary Tradition’, înregistrează faptul că la începutul
anilor ’50 părerea galezului despre Hopkins
fusese mai bună.
Daniel Westover, în ‘R. S. Thomas. A
Stylkistic Biography’, scrie despre autohtonismul poetului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu