Sfântul Luca e cel care povesteşte,
în capitolul 23 al Evangheliei, că unul dintre condamnaţi i-a răspuns
celuilalt, care îl hulea pe Iisus. Condamnatul cel milos îl ceartă pe acela
rău, şi afirmă că Iisus ‘n-a făcut niciun rău’. Osândit de autorităţile
religioase şi civile, Iisus e achitat de un condamnat.
Acesta nu susţine că Iisus era
Logosul întrupat, sau că era Mesia cel aşteptat. Susţine că Iisus e nevinovat,
că nu îşi merită osânda. Dreptatea se afirmă în acest mod, prin condamnarea
injustiţiei autorităţilor.
Sf. Luca e Evanghelistul
întâlnirilor de pe Calea Crucii: Simon Cirineul, ‘fiicele Ierusalimului’. Tot
el e cel care arată că Iisus n-a fost cu desăvârşire singur, nici chiar urcat
pe lemnul supliciului. Sutaşul mărturiseşte dreptatea lui Iisus, iar cunoscuţii
Mântuitorului sunt în preajmă, şi sfetnicul Iosif. Sf. Luca aduce o perspectivă
umană, rezonabilă.
Aşadar, ceea ce ştim despre ce
gândea condamnatul cel milostiv e că îl credea nevinovat pe Iisus: ‘n-a făcut
niciun rău’.
Condamnatul îi adresează o rugăminte
lui Iisus (devenită rugăciune a Bisericii), pentru a-l încuraja; iar Iisus, în
acest moment shakespeareian, îi profeţeşte condamnatului că nu se va chinui
mult (obiceiul fiind ca osândiţii să fie lăsaţi zile în şir pe lemnul de
tortură). Iisus îi răspunde cu o profeţie. Îl asigură că supliciul lui nu va
dura mult.
Sf. Matei scrie că îl ocărau şi cei
doi condamnaţi. Viziunea Sf. Matei e mult mai dramatică.
Sf. Ioan menţionează grăbirea
execuţiei, modul cum au fost ucişi condamnaţii.
Oamenii Templului nu intră în
pretoriu, dar Sf. Marcu scrie că Iosif, ‘îndrăznind, a intrat la Pilat’
(15.43).
Înţelegem că Biserica a definit
implicit standardul de ‘acurateţe suficientă’ a naraţiunilor. A apreciat că
aceasta e acurateţea suficientă, rezonabilă.
E un standard rezonabil, comun,
obişnuit. Aceasta e ceea ce se poate cere de la nişte mărturii obiective
obişnuite (lucru pe care-l putem verifica şi în alcătuirea biografiilor
moderne). S-a apreciat că ceea ce e important, a fost exprimat; un corolar e
artificialitatea criticii minuţioase, exigente. E nerezonabil să fim prea
exigenţi. Inspiraţia nu exclude inexactitatea detaliului, distorsionarea
informaţiei primite sau memorate.
(Descrierile laborioase, ca
înregistrări documentare, au precedat arta fotografiei, dar clasicii aveau în
vedere, în utilizarea canoanelor, efectele, eficienţa; s-a observat că
descrierile lui Rousseau sunt sumare, clasice. Dar canoanele erau utilizate în
scopul efectului, al eficienţei, se sconta un efect. Se aprecia că atât e
deajuns pentru obţinerea eficientă a efectului vrut.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu