E relevant faptul că teologii
moderni ai necredinţei nu şi-au legitimat proiectul prin obiecţiile atemporale
aduse dogmelor, ci prin natura istorică, modernă a acestora, ca şi cum
scepticismul era mai puţin legitim în sec. I sau XII, decât în sec. XX. Ca
atare, pentru cei ca Schillebeeckx şi Robinson, necredinţa modernă e ea însăşi
un fel de teologie, care trebuie numai ‘elucidată’, periată puţin. Ei nu
critică necredinţa, ci o legitimează, o flatează.
Ce experienţe moderne cunoştea cel
trăit până la 43 de ani numai în medii călugăreşti? Cele care îi fuseseră
servite la Sorbona? A pornit el cu această nemulţumire faţă de înţelegerea
curentă a dogmelor? Acţiunea lui critică nu s-a oprit la neoscolastică.
Interpretările date dogmelor nu sunt riposta necesară dată neoscolasticii. Pare
să-l fi interesat mai mult istoria, decât tradiţia.
Citesc că, o vreme cel puţin, au
existat raporturi cordiale între Garrigou şi Chenu, dar şi că al doilea a
salutat teologia eliberării şi gândirea lui Gutiérrez, pentru care avea toată
simpatia.
Chenu îl respecta pe teologul Billot
(cel care a colaborat la redactarea ‘Pascendi’).
Aloysius Rego are un studiu despre Schillebeeckx
(‘Suferinţă şi mântuire’ în teologia tardivă a belgianului). Rego precizează că
fenomenologii citiţi de belgian în tinereţe erau Husserl, Merleau-Ponty,
Heidegger. De Petter efectuase o sinteză a tomismului şi fenomenologiei. Ideea
era ‘inadecvarea conceptualităţii umane de a sesiza experienţa’. De Petter
sublinia dimensiunea neconceptuală a cunoaşterii umane. Conştienţa realităţii e
implicită şi preconceptuală.
E criticată neoscolastica lui Hervé
şi van Noort.
La Sorbona, Schillebeeckx a studiat
cu Le Senne, Lavelle, Wahl, Gilson.
Faza hermeneutică începe după
călătoria în SUA.
Pentru Rego, ‘suferinţa intensă’
înseamnă Holocaustul, fără vreun cuvânt despre Holodomor, Gulag, etc..
În ’78, belgianul enunţa intenţia
unei teologii minimale, a unei kerygme, de fapt, minimale: ‘inima Evangheliei’,
pretinsă de ‘situaţia religioasă în creştinism’. Îşi declara dezinteresul faţă
de rezolvarea ‘problemelor uneori foarte subtile’. E o trăsătură de defetism placid,
justificată în numele pastoraţiei, al priorităţii pastorale. Se poate presupune
că această abordare postulează şi consacră, respectabilizând, ceea ce ce
pretinde să soluţioneze. Care a fost rezultatul pastoral indiscutabil superior,
eficienţa netăgăduită, a filozofiei belgianului? Cine defineşte masa amorfă a ‘credincioşilor
contemporani’ din lumea secularizată? E acţiunea pastorală o redefinire a
expresiei, contingente, sau a credinţei? Sunt discontinuităţile aşa de severe?
Reflectam ieri la dezinteresul
postconciliar faţă de dogmatică, de teologia majoră; dar şi la sentimentul că
lupta se dă pe terenul afirmaţiilor elementare ale moralei catolice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu