Literalismul care, apǎrând ca superstiţie, îi
descumpǎneşte pe mulţi în cazul creştinismului,
trebuie sǎ nu fi fost mai rar în religiile pǎgâne, în înţelegerea comunǎ a acestora, care diferea de alegorismul unor filozofi
(echivalentul moderniştilor creştini). Pǎgânismul clasic şi-a avut moderniştii sǎi, de la Socrate la Euhemerus, Εὐήμερος.
Euhemerus fusese tradus încǎ de Quintus Ennius.
Pǎgânii nu erau mai
raţionalişti, mai alegorizanţi, nici nu aveau o gândire simbolicǎ conştientǎ în mai mare mǎsurǎ decât creştinii de azi.
Unii dintre noi iau câţiva autori antici
drept reprezentativi pentru ceea ce putea sǎ creadǎ obştea. Se întâlneşte o idealizare a ‘religiei vechi’, cu
subestimarea forţelor intelectuale active în aceea nouǎ. Se comparǎ termeni neasemǎnǎtori: elita pǎgânismului, cu bigotismul şi credulitatea creştine; e o paralelǎ inechitabilǎ, mǎsluitǎ.
Elitele pǎgnismului antic puteau sǎ fi fost conştiente de natura simbolurilor
utilizate, etc.; dar gloata, norodul, obştea, nu. Luciditatea intelectualilor pǎgânismului nu rǎmâne mai puţin impresionantǎ. Iar ca revers, şi literalismul, credulitatea,
s-au întâlnit mereu, ca resorturi ale religiozitǎţii populare; cu privire la aceasta, nici pǎgânismul antic nu trebuie idealizat, nici creştinismul, dispreţuit.
Exista destulǎ superstiţie în
primul, şi existǎ multǎ subtilitate în al doilea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu