Unii obţin din experienţǎ luciditatea şi elasticitatea, alţii ranchiuna, fierea şi îndârjirea. Uneori, rezultatul direct al experienţei e ranchiuna,
înverşunarea, întǎrâtarea, ostilitatea genericǎ. Adicǎ, experienţa genereazǎ hrean.
Mǎlǎieţii, mimetismul şi râna.
Ateism, misticǎ şi laşitate, insatisfacţia iluzorie, dolorismul. Afirmarea a
ceea ce existǎ, perceperea sacrului în
temporal şi vremelnic, neeschivarea. Dublul creştinismului e derealizarea,
demundanizarea, alienarea. (Religia devine spoliere a realului, sacrilegiu,
deprecierea existenţei, surogat; religiile ‘lumii de apoi’ sunt surogate ale
spiritualitǎţii, întemeiate pe
ignorarea naturii veritabile a experienţei umane, cǎreia îi e substituitǎ ‘starea’.) Dar poezia
existenţei îi e accesibilǎ plenar numai ateismului,
sau gândirea demitologizatoare, fiindcǎ de obicei fiinţa apare şi începe sǎ cunoascǎ într-un mediu
religios/superstiţios, îmbâcsit, nepropice criticii.
(Omul începe sǎ gândeascǎ într-un mediu social care
nu e al gândirii; el porneşte de la buturugile şi
steiurile superstiţiilor primite, etc..)
Irizarea apei.
Intuiţia majorǎ a ultimului Nietzsche a fost reconcilierea cu Iisus perceput
în ceea ce avea dionisiac, recuperarea sugeratǎ a
dionisiacului Lui Iisus. Ultimul Nietzsche se reconciliase cu Iisus. (Gândirea Lui nu devine, prin asta, creştinǎ, dar galileanǎ.)
Ca orice religie, creştinismul are o
relaţie ambiguǎ (şi polivalentǎ!) cu superstiţia. Adesea, reprimǎ raţiunea, în numele fantasmagoriilor.
La TV, ‘Sf. Ralph’ (cu J. Tilly
într-un rol indigest), scenariul e mediocru, preotul nietzschean, emancipat,
etc.. Secvenţa cu vederea din piscinǎ în vestiarul fetelor e
unica adevǎratǎ. Scenariul e numai
insuficient distanţat, ci şi mediocru, mohorât. Ne aminteşte pe ce lume
trǎim.
Episodul din ‘Queens ’
despre cuplul de vecini, locuinţa de vacanţǎ, unguentul socrului, ambiţia
vilegiaturii.
Benetato şi ‘nevoia de alcool’,
‘minciunǎ sovieticǎ’;
fiziologul, ins mǎrunţel, cu pǎrul vâlvoi.
Cultura medicilor, râncedǎ, posacǎ, sǎlcie.
Existenţa nu poate fi subordonatǎ unor norme ascetice abstracte; acesta e tot un legalism, o
fetişizare, şi domnia iluziei. Formalismul kantian se deosebeşte de alte etici
prin aceea cǎ legalismul sǎu e un principiu explicit. Dar norma nu poate fi decât una formalǎ: existenţa gânditǎ, raţionalitatea fireascǎ. Absurditatea şi incomensurabilul pretenţiilor eticilor, de
inspiraţie monasticǎ sau nu, de a norma
aprioric, e evidentǎ; emanciparea modernǎ de norme are o semnificaţie spiritualǎ, umanǎ, culturalǎ de corelat cu maturizarea, cu deziluzionarea, cu revoluţiile
moderne din cunoaştere (de la heliocentrism înainte).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu