Am citit un schimb de păreri despre
morala imperfectă a revelaţiei; ocazia lor e o secvenţă de trei postări,
dezlânate şi însăilate (‘Defectele teologiei scripturale catolice’, ‘Scriptura
ca abecedar al limbajului’, ‘O ipoteză nouă …’), şi e neclar dacă ‘ipoteza
nouă’, enunţată foarte generic, e altceva decât exegeza alegorică şi morală. Se
recurge la un eufemism, ‘imperfecţiunea’, când, de fapt, sunt vizate trăsături
de barbarie şi violenţă extremă. Scriptura devine ‘dare de seamă despre
revelaţie’. Mălăieţul indică genocidul şi infanticidul ca ‘moral greşite’. Rămâne
de precizat, însă, în ce mod versetele biblice care cuprind astfel de episoade
sunt ‘gramatică trinitară bună’. Care e, dincolo de barbarie, de genocid şi
infanticid, ‘gramatica trinitară’?
O a doua obiecţie s-ar adresa ideii
că Vechiul Testament e o ‘gramatică trinitară’. Deasemeni, aceleia că Biblia e
‘un mod de a învăţa limbajul lui Dumnezeu’; în ce fel îi e morala extrinsecă
gramaticii, ‘corectitudinii gramaticale’?
În ce mod contribuie genocidul şi
infanticidul la mişcarea istoriei până în locul din care …, etc.?
Disjungerea dintre gramatică şi
morală e foarte dubioasă, ca şi prevalarea de o găselniţă ca … ‘gramatica
trinitară’. Chiar în termenii argumentului propus, ‘morala imperfectă’ nu e
justificată, ci doar motivată, ca un adaos, ceva extrinsec (aceasta e
atitudinea tradiţională, patristică: ‘versetele controversate’ sunt tipuri,
simboluri, ca uciderea egipteanului de către Moise, interpretarea figurată le
justifică prin ‘lăuntrul’ evenimentelor, prin valoarea lor tipologică), dar nu
acesta a fost scopul enunţului, ci găsirea unei eficienţe proprii, intrinseci,
a acestor lucruri. Or, era nevoie de a argumenta de ce ‘morala imperfectă’ a
ajuns să facă parte din Scriptură, în ce mod e eficientă prezenţa ei.
Ca de obicei la acest mălăieţ, totul
e enunţat foarte generic, în termeni cât mai vagi; substratul e tragedia
prostiei ambiţioase. Ca atare, mălăieţul adaugă o a treia obiecţie la adresa
Bibliei: după lipsa retoricii şi a ştiinţei, lipsa moralei. Pe de altă parte,
faptul că unele secvenţe biblice pot fi interpretate în sens figurat nu explică
de ce ‘sensul fizic’ e cel care e …. Peste năzăririle mălăieţul adie o boare de
kenoză. Şarja împotriva magisteriului provine dintr-o răstălmăcire: magisteriul
nu e interpretul efectiv al Scripturii, ci modalitatea de a tranşa disputele
(de ex., e relevant faptul că probabil niciun protestant nu interpretează
cuvintele lui Iisus către Petru în sensul instituirii petrine, ceea ce poate să
sugereze că şi consensul protestant funcţionează ca un apriorism, ca un
magisteriu al exegezei impuse, chiar dacă e o limitare consimţită, ca şi
‘autoimpusă’). Dar nu are de unde şti mălăieţul ‘cum citesc catolicii anglofoni
Biblia’. Care catolici?
Filozofia aceasta e un fel de
pantomimă: ceea ce trebuie dovedit ţine de ‘evidenţă’ (treimea e evident
unitară, spre deosebire de triplicitate; aici, confundă ‘senzaţia de unitate’ a
sensului termenului, adică compacteţea lui, cu unitatea termenului descris),
sunt frecvente caricaturile (consecinţele rolului interpretativ al
magisteriului); discută situaţii ideale, generalizări, şabloane, ca şi cum ar
fi reale, o impresie devine o realitate fundamentală (modul cum citesc
anglofonii Biblia …). Sunt gesturi, gesticulaţie, şuetă. Totul, de un simplism
descurajant. Predomină postulatele, lucrurile apodictice, caricaturile
convenabile.
Ce gramatică trinitară putem învăţa
din fragmentele controversate ale Vechiului Testament?
Este Vechiul Testament revelaţie
trinitară?
Este pedagogia, sensurile alegoric
şi moral, o ‘ipoteză nouă’?
Rolul magisteriului e acela al
Bisericii întregi, nu al autorităţii. Ideea e că Biserica hotărăşte
semnificaţia teologică a Scripturii. Magisteriul nu zdruncină credibilitatea
modului în care Biblia i se adresează ‘inimii credinciosului’. Dar o unitate a
exegezei există în orice tradiţie apostolică. Aici nu e vorba de ‘inima
credinciosului individual’, ci de nevoia unei unităţi, şi de tranşarea
disputelor. Altfel, monopolul asupra Scripturii nu e mai absurd decât cel
asupra dogmei; tocmai deoarece din Scriptură se selectează enunţuri, sau
temeiuri pentru enunţuri, dogmatice. Dealtminteri, diversitatea de interpretări
posibile e evidentă, iar Biserica intervine acolo unde există aceste
divergenţe. Mai e ceva: magisteriul nu înseamnă autoritatea, care monopolizează
bunul comun, ci Biserica; interpretarea individuală trebuie acordată cu aceea a
Bisericii. Magisteriul nu se substituie înţelegerii individuale, dar, la
nevoie, o corectează: tocmai în numele Bisericii, şi nu al autorităţii
despotice. Inima credinciosului nu e unica implicată în apariţia disensiunilor
exegezei. Biblia rămâne revelaţie, pentru că pe ea se întemeiază interpretările
magisteriului, care nu şi-o aserveşte, ci o slujeşte. Dar revelaţia nu înseamnă
‘autointerpretare’.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu