John Macquarrie rezumă legătura
anglicanismului cu tomismul amintindu-i pe Hooker, Temple , Farrer; şi aprecia că, începând din
anii ’60, cei mai mari teologi au provenit din neotomism.
Macquarrie are o culegere de eseuri
despre Iisus şi Socrate, Wycliffe, Temple ,
Moltmann, Mascall, Berdiaev, Bultmann, DuBose, Ramsey, Eckhart şi Heidegger,
Kant, sunt şaptesprezece eseuri. Aprecierile lui John Macquarrie sunt relativ
simpliste, generice şi aproximative, tonul fiind de teologie popularizată
(metafizica cunoaşterii în ‘Duh în lume’ şi rolul egidei tomiste a operei [1], co-instituirea
sau co-sesizarea fiinţei absolute), dar şi dihotomia schiţată de însuşi
Lonergan între Sf. Augustin şi Sf. Toma e foarte discutabilă.
‘Berdiaev era un mistic în sensul
deplin.’
Mascall a scris despre tomismul
transcendental într-o lucrare din ’71; acolo scrie despre ‘Metafizica’ lui
Emerich Coreth, la care fiinţa absolută e vizată în chiar sesizarea fiinţei
finite, ‘infinitatea virtuală a spiritului uman e infinitatea orizontului’,
Nu cred că există niciun ecou al
‘simţului şi gustului pentru infinit’, ci o compatibilitate generică.
Scriind despre ‘existenţa fiinţelor
a căror existenţă nu e necesară’, Mascall afirma trevzia, nu silogismul. Dar
raţionamentul cere un realism al esenţelor. De la fiinţe contingente (în care
existenţa şi esenţa sunt distincte), se poate trece la fiinţa absolută numai
legitimând esenţele ca entităţi distincte (pentru fiinţele contingente). Ar
putea exista un raţionament circular aici (distincţia reală se autoimplică, se
presupune). Mascall prefera ‘a treia dintre cele cinci căi’. (‘Firea lui
Dumnezeu’ e abordată în a cincea cale, ceea ce pare să sugereze că tomismul nu
se rezumă la a afirma numai faptul existenţei, aşa cum pretind unii.)
Mascall îi cerea teologului
‘cunoaştere prin conaturalitate’. (Conaturalitatea e menţionată în adresa lui
Benedict XVI către Comisia Teologică Internaţională, dec. 2012, lucrarea despre
înnoirea simţurilor a lui Wynn, ‘Etica drepturilor umane’ a lui Reis Monteiro, ‘Lege,
persoană …’ de Coughlin, etc..)
Prezentarea lui Macquarrie e destul
de sumară. E nelipsită inculparea lui Descartes.
NOTE:
[1] Semnificaţia aprecierii lui John
Macquarrie e că Rahner nu e, din perspectivă didactică, a neoscolasticii de
catedră, un comentator al Sf. Toma.
Rahner postulează cunoaşterea
transcendentă: duhul ca ‘o putere care răzbate dincolo de lume şi cunoaşte
metafizicul’.
E o soluţie la chestiunea
cunoaşterii ‘substanţelor separate’, nesensibile.
Transcenderea lui Rahner poate
sugera o comparaţie cu accepţia dialecticii la Marcuse.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu