Tonul autentic al criticului
îndrăgostit de o operă nu trebuie să fie acela entuziast al îndrăgostirii, ci
mai degrabă acela relaxat, afectuos dar realist, al sentimentului matur şi
lucid. Supralicitarea e semnul dorinţei de iluzionare, de legitimare, al
incertitudinii suverane. Despre o operă iubită, tonul trebuie să fie detaşat
dar cinstit şi uman, verosimil. Acela e tonul domol al iubirii, în care se
exprimă trevzia.
Pledoaria afectată, gazetărească, e
întâiul semn al necinstei. O operă iubită e o operă cunoscută, ştiută;
cunoaşterea nu trebuie să implice obiecţii, dar realismul fundamental al
cinstei. E un ton domol şi raţional.
Impresiile iniţiale sunt şi cele mai
selective. Ele trebuie ajustate prin impresii de ordinul al doilea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu