Într-o monografie despre
Schillebeeckx, dominicanul Philip Kennedy îl înţelege pe acesta ca ‘teolog al
eliberării’.
Schillebeeckx a trăit în Belgia 32
de ani; provenea dintr-o familie flamandă cu 14 copii. De la 11 ani, a mers la
un internat iezuit la Turnhout, cu predarea în franceză; viaţa acolo i s-a
părut regimentală, de cazarmă.
Lucrarea lui Clérissac despre Sf.
Dominic i-a sugerat ideea alegerii ulterioare.
Kennedy scrie că l-a atras ideea
‘priorităţii harului’, explicată ca … plinătatea lui Dumnezeu necircumscrisă de
‘nicio religie, filozofie sau teologie’.
A început noviciatul în septembrie
’34. A primit numele Henricus, noviciatul a durat un an.
‘Interpretarea teologică a învierii
lui Iisus e călăuzită de (…) principiul intenţionalităţii conştienţei.’
De Petter devenise dominican în ’23,
la Ghent, studiase la Louvain, şi revenise la Ghent în ’31. De Petter era
‘magistrum fratrum studentium’.
‘Raţiunea umană implică componente
conceptuale şi neconceptuale.’
Teologia conceptualistă e sistemul
anistoric de concepte.
După studiile filozofice, care au
durat până în ’38, Schillebeeckx a făcut serviciul militar, şi a citit ‘Geist
in Welt’ (’39). De Petter a plecat la Louvain
în ’39, unde studenţii urmau theologicum-ul.
De Petter, nemulţumit de diizdenţa
precoce a lui Schillebeeckx, l-a îndemnat să-l citească pe Adam (discreditat,
ulterior, pentru colaborarea cu nazismul …). Acesta i-a plăcut lui
Schillebeeckx, care şi-a continuat studiul filozofic.
A fost hirotonit în august ’41.
S-a ‘convertit la teologie’ în timpul relativ
scurtei perioade franceze. De sâmbătă până luni locuia la Le Saulchoir, la
Etiolles. De marţi până vineri, urma cursuri la Paris . A studiat fenomenologie, şi teologia
sec. XIV-XV.
Chenu fusese demis de la Etiolles în ’42. De
Petter, Adam, Chenu sunt primele influenţe. Chenu aduce o perspectivă istorică,
de Petter una experienţială. Chenu preda la Sorbona.
Schillebeeckx află în Chenu realizarea idealului
dominican.
A revenit la Louvain
şi, în ’47, a fost numit profesor de teologie. Preda propedeutică,
sacramentologie, teologia creaţiei, cristologie şi eshatologie.
În ’57 s-a mutat la Nijmegen , la Albertinum. Universitatea din Nijmegen e parţial
finanţată de stat. Belgianul a predat acolo 25 de ani.
La Sinod,a
fost expertul lui Alfrink. În ’66 a traversat oceanul, şi a început să
predea hermeneutică. În ’67 a mers în SUA a doua oară.
I-a revenit demnitatea implicării în ‘Acht Mei
Beweging’, mişcarea ce se întruneşte din mai ’85. Kennedy concluzionează că
preocuparea belgianului a fost să elucideze semnificaţia credinţei ‘pentru cei
nesiguri sau sceptici’. Poate că şi pentru sine însuşi. Mărturisesc că ţelul e
ambiguu. Aşa cum e enunţat, acest minimalism pare nu atât realist (ca la
Chesterton), cât, dimpotrivă, înfeudat unor experienţe filozofice care definesc
un grup de intelectuali.
Placiditatea liberală postconciliară, surditatea,
indiferenţa faţă de declinul manifest, nu-s mai puţin absurde decât claustrarea
şi triumfalismul preconciliare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu