Pentru catolicul laic, religia
trăită, practicată, e distinctă de religia globală, instituţională, oficială,
nefiind transpunerea sau oglinda hotărârilor Curiei, etc.. Conştiinţa
episcopală, adică ambiţia, veleitatea, e un impediment. Gestionarea existenţei,
trăirea tradiţiei, etc., îi revin fiecăruia. Pasivitatea e numai reflexul
defetismului. Tocmai pentru că religia nu e distinctă de viaţă, iar în viaţă
îţi croieşti drum, nu ‘transpui directivele’. Lealitatea nu trebuie înţeleasă
ca partizanat, ca înregimentare, ca servilism. (E deosebirea dintre anglicanul
laic Browne, şi episcopii teologi din aceeaşi vreme.) Existenţa religioasă
demnă e în puterea credinciosului, nu poate fi zdruncinată de negocierile
episcopilor, etc.; chiar curiozitatea excesivă, bursa ştirilor, e nocivă. Structura
existenţei laicului presupune o formă de demnitate (şi e relativ autonomă faţă
de stocasticul lumii ‘factorilor de decizie’ ai Bisericii). Nu gândi ca şi cum
ai fi episcop, sau profesor, etc.; nut e împovăra azi cu ceea ce nu ţi-e dat.
Nu ceda ifoselor catehiştilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu