Comuniunea intelectuală catolică nu
înseamnă unanimitate, şi n-a însemnat asta nici în sec. I. Ecumenismul catolic
n-a fost inventat în sec. XX. Antiunionismul se situează în acelaşi plan cu
unionismul. Antiunionismul, ca strategie, nu e mai puţin discutabil decât
unionismul.
Revendicarea ecumenismului catolic
exclusiv de la intenţia lui Iisus, fără asumarea magisteriului a nouăsprezece
veacuri, e imprudentă.
Ca spiritualitate modernă,
ecumenismul e o propunere, foarte generală. Dar şi strategiile din sec. XIII,
XV, XVIII tot ecumenism erau, chiar dacă tacticile sunt azi dezavuate. Dacă
uniatismul a fost o eroare (iar judecata e prea globală, şi se amalgamează o
desemnare istorică, un fenomen, cu laturile lui criticabile), irenicismul,
ignorarea deliberată a dificultăţilor, e şi ea una. Tradiţionalişti în linia
talmudismului patristic, catolicii nu mai sunt de multe veacuri; dar jumătatea
de veac de la Conciliu exhibă faptul că ei nu au ‘învăţat’ nici măcar
principiile generale ale atitudinii tradiţionale. Dacă germanii apreciază că
negermanii, necunoscând situaţia europeană, etc., nu pot dicta o linie
universală, consensuală, cel puţin la fel de nefiresc e când soarta uniţilor e
decisă de germani, olandezi, belgieni, americani. (Kasper crede că africanii nu
ar trebui să împovăreze bisericile occidentale cu bigotismul lor; dar la fel de
absurd e ca destinul uniţilor să revină politicii făcute de occidentali,
absolut ignoranţi în ce priveşte realităţile locale răsăritene.)
Suspiciunile legate de ecumenism
provin în primul rând de la corelaţiile culturale nemărturisite (asocierea
frecventă cu minimalismul doctrinar, ca la Congar, dispoziţia către concesii şi
minimalizarea sau ignorarea diferenţelor, disponibilitatea pentru raţionalizări
istoriciste), ca şi de la şubrezenia bazei doctrinare a formei contemporane.
Prevalarea de sentimente şi de imbolduri nu trebuie transferată în teologie,
când gestul ar contraveni edificiului doctrinar preexistent.
În termeni practici, s-a pornit de
la o anume situaţie a catolicismului preconciliar: reducţionismul care acorda
neoscolasticii întreaga autoritate (cu toate că Maréchal e un ‘fenomen
teologic’ preconciliar), de la claustrofobia şi senzaţia de artificialitate,
remarcate de v. Balthasar, etc.. Criticile erau, probabil, îndreptăţite;
măsurile de corectare, însă, nu întotdeauna. Artificialitatea vieţii teologice
şi intelectuale catolice preconciliare nu justificau, nici chiar atunci,
minimalismul şi reducţionismul, tot unul greşit, al unor ecumenişti catolici
preconciliari. Tendinţa teologică patristică nu a avut un răsunet de
profunzime.
Ecumenismul nu a devenit imperativ
în sec. XX; iar pentru ca ecumenismul însuşi să nu fie o inovaţie, un
epifenomen al minimalismului teologic al multor moderni, e nevoie ca el să fie
tradiţional: eventual, o formă adusă la zi a ecumenismului dintotdeauna, dar nu
ceva nou.
Pentru că: ce e ecumenismul? O
dogmă? Niciun papă nu poate defini că idealul consensului între creştini e
realizabil: în primul rând, pentru că nu poate defini nici teologia, nici
idealurile creştinilor despărţiţi. Catolicii postconciliari îi asigură cu
însufleţire pe creştinii reticenţi, că şi aceştia vor dialogul, etc.. Dar dacă
nu e aşa? Papa nu are atribuţia de a defini ceea ce cred şi doresc acum
necatolicii. Ecumenismul consensului, al acordurilor, al tratativelor
încununate de succes (tocmai ecumenismul în care e neîncrezător Papa Francisc)
nu e o dogmă, ci o mişcare, şi o strategie eclezială. Ca atare, poate izbuti,
sau nu. Şi catolicismul din sec. XIII, şi acela din sec. XV, şi acela din sec.
XVIII erau conştiente că dorinţa lui Iisus a fost unitatea tuturor celor
botezaţi. Ecumenismul era un imperativ şi atunci. De ce ar fi devenit mai
realizabil, către mijlocul sec. XX, nu s-a explicat. După jumătate de veac de
largheţe, impedimentele au rămas. Limbajul diplomaţiei nu e limbajul teologiei.
Ecumenismul viabil, ca strategie eclezială, e un subcapitol al ecleziologiei
catolice, nu o ‘teologie nouă’. Ecumenismul postconciliar nu are de ce noutate
se prevala. Estimările din anii ’60 s-au dovedit false, grăbite, adesea chiar
superficiale. Dialogul cere luciditate, prudenţă, şi reciprocitate. Vaticanul II
nu a oferit un mandat pentru imprudenţă. Dar când Ratzinger a afirmat că
reunirea rămâne posibilă ca ‘iniţiativă a Sf. Spirit’ (iar ortodocşii se
limitează la idealul cooperării), numai cine nu vrea să înţeleagă nu o face.
Realitatea ortodoxă înseamnă şi
altceva decât câţiva intelectuali parizieni amabili, sau generosul Patriarh
Ecumenic din anii ’60. Zizioulas observa şi semnala cu luciditate tendinţa
ortodoxiei postbelice, de fapt contemporane, către ostilitate şi antiecumenism.
Catolicii ar trebui să ţină seama de aceste realităţi. O vreme, unirea a părut
posibilă; chiar atunci, a fost numai o aparenţă. Diplomaţia şi
prestidigitaţiile nu sunt un panaceu. Unii ecumenişti apuseni continuă să le
sugereze ortodocşilor ceea ce trebuie aceştia să creadă. E o absurditate. Catolicii
nu pot da asigurări despre creştinii despărţiţi că aceştia cred ceea ce le
atribuie partenerii catolici de dialog. Papa poate răspunde numai de ceea ce
cred catolicii.
Ortodoxia nu înseamnă numai
patristica primului mileniu.
Ecumenismul a existat întotdeauna,
oricând s-a căutat reunirea unor creştini despărţiţi. Ceva din ecumenismul
postconciliar provine din complexele de superioritate ale unor clerici lipsiţi
de trevzie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu