Ideea de colegialitate funcţională,
executivă, e probabil să nu fi fost idealul multora dintre cei care au
promovat-o la Vaticanul II şi ulterior. În interviul acordat ‘Catolicului
irlandez’, primatul Irlandei, Arhiep. de Armagh, Eamon Martin (un preot în
vârstă de 54 de ani), are un limbaj destul de prudent, de diplomatic: ‘situaţii
familiale care probabil nu sunt deplin conforme cu ceea ce Biserica înţelege
drept căsătorie şi familie’, ‘cupluri şi familii care nu sunt total aliniate cu
învăţătura Bisericii’, e limbajul echivoc al dezamorsării prudente; dar trecând
la ‘limbajul nerespectuos şi jignitor’, e destul de echivoc către cine ce sau
ce trebuie să se îndrepte respectul recomandat: către homosexuali ca
homosexuali (activi), sau către ei, în pofida faptului că sunt homosexuali,
deoarece pare să se insinueze ideea că homosexualitatea e o normalitate
neprevăzută în doctrină, nereglementată, altminteri şi alcoolicii, declasaţii,
dependenţii, etc., merită acelaşi respect, cuvenit numai demnităţii umane
fundamentale. (Parolin, secretarul de stat, numise rezultatul referendumului
irlandez ‘o înfrângere pentru umanitate’.)
Irlanda are doi primaţi; al doilea
în rang e Arhiep. de Dublin, Diarmuid Martin, cel care a afirmat că Biserica
‘nu e împotriva altor forme de intimitate’ (decât căsătoria), adică tocmai
limbajul şi logica de ONG-ist.
Diarmuid Martin echivalează
‘milostivirea ieftină’ cu ‘limbajul care pare lipsit de milă’ (al catehezei
neconvingătoare), drept egal responsabile de rezultatul referendumului
irlandez. Cred că e o supraestimare a plasticităţii catehezei. Cred că e şi o
nerecunoaştere a rolului educaţiei seculare şi a mentalităţii actuale. Succesul
nu poate fi măsura unică a eficienţei reale a vestirii creştine. Poziţiile lui
Brady, fostul arhiepiscop de Armagh , enunţate
în sec. XXI, par mai realiste, mai univoce şi mai critice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu