Florovsky are un eseu, ‘Sf. Grigore
Palama şi tradiţia Părinţilor’, în care citează standardul lui Vincenţiu, iar
acesta are trei criterii: ‘pretutindeni şi de către toţi’, ultimele două
criterii putând să aibă numai o valoare simbolică. E un ‘pretutindeni
simbolic’, un ‘toţi credincioşii’ simbolic.
Se pare că, scriind despre
inechitatea proscrierilor, care lovesc urmaşii şi exonerează maeştrii, se
referea la Sf. Ciprian şi la donatişti.
De la Sf. Ciprian citează un
principiu valabil: ‘nam antiquitas sine veritate vetustas erroris est’.
‘Biserica nu e ţinută de literă’,
scrie Florovsky, care se întemeiază pe succesiunea apostolică. Aici însă
‘cantitatea’ consensului e importantă: nu ştiu dacă unanimitatea conciliară
cerută de Patriarhul ecumenic pentru viitorul sinod nu e o inovaţie.
Mărturia patristică e o mărturie a
sfinţeniei.
Numai că nu îmi scapă nici
retorismul, nici logica aeriană, onirică, abstractă. Mărturia existenţială e
altceva decât adevărurile enunţate, care chiar sunt propoziţionale. Aş spune că
sesizez la Florovsky un lirism ilicit, care escamotează duritatea
confruntărilor prin hiperbole bombastice. Mărturia sfinţeniei nu e disjunsă,
dar e distinctă de consensul conciliar. Sfinţenia Bisericii e altceva decât
sfinţenia patristică, individuală. Cele două pot fi corelate, dar numai ca
distincte. Lirismul răsăritean e neconfruntaţional, evaziv, grandilocvent,
câteodată bombastic. Ortodocşii scriu despre idealuri, despre idei, despre modele
idealizate, profund indiferenţi la existenţa Bisericii. Tocmai idealitatea
aceasta e artificială.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu