miercuri, 7 octombrie 2015

Adaequatio mentis et vitae


 

 

 

            Recenzând o lucrare a lui Leslie Dewart (‘Viitorul credinţei’, ’66; recenzia e din ’67), Lonergan recapitulează gnoseologia genetică, scriind despre cele două diferenţieri ale conştienţei: lumea mediată prin semnificaţie, şi studiul care mediază mediatorul, lumea alfabetului, dicţionarelor, gramaticilor, logicii, etc., lumea semioticii. ‘A doua diferenţiere a conştienţei’ e discreditată şi detestată tocmai din cauza obligativităţii (educaţiei).

            Lonergan dă o explicaţie lucidă neîncrederii rampante în ‘limbajul academic’: semidoctismul, educaţia de masă. Dar ne putem oricând gândi la Platon şi la limbajul dialogurilor ….

            Recenzia lui Lonergan e importantă, pentru că îi oferă ocazia să-şi enunţe ideile proprii: scrierea lui Leslie Dewart funcţionează ca pretext. Iezuitul canadez ştia că acesta nu e un mare teolog, dar forma lucrării, ‘Viitorul credinţei …’ (’66) corespunde intenţiei de a expune câteva idei.

            Autorul recenziei diagnostichează neîncrederea în ‘teologia de catedră’, ca efectul educaţiei impuse. E mentalitatea resentimentară, revanşa celor abia intelectualizaţi. Dar e exhibată şi şubrezenia fetişului modernităţii. Istoricismul, el însuşi modern, înseamnă transcenderea cantonării în modernitate, a reducţionismului. Educaţia istorică emancipează şi de modernitate. 

            Istoricismul subverteşte modernitatea: faptul e enunţat de Lonergan în întâia dintre cele cinci observaţii despre ‘determinarea elenă a sensului’, structura deschisă a propoziţiei, cele patru seturi de termeni, competenţa conştienţei contemporane.

            Părinţii lucrează cu concepte nedefinite, euristice. ‘Structura euristică originală (…) nu a rămas nedeterminată.’ Relaţiile subzistente modelate pe purcederi psihologice (modelul psihologic al relaţiilor) sunt discutate într-o secvenţă de analize semantice.  

            La Sf. Augustin, ‘substantia’ şi ‘persona’ erau sinonime (adică, întocmai ca la greci: ipostas şi persoană).

            Atributele dumnezeieşti şi omeneşti ale lui Iisus, în Crezul de la Niceea, nu corespund distincţiei firilor: pe de o parte, ele toate pot fi înţelese ca referindu-se la om (născut unic, etc.), pe de altă parte, toate se pot referi la Logosul înomenit. Atributele evanghelice ale dumnezeirii lui Iisus sunt iertarea păcatelor, taumaturgia aşa cum o practica Mântuitorul. Crezul de la Niceea, cu cele două secvenţe de atribute ale lui Iisus, nu prefigurează interpretarea calcedoniană; toate atributele îi pot reveni şi lui Iisus înţeles ca numai om, ca Mesia aşteptat de evrei.

            Fiinţa şi existenţa sunt distinse de realitate şi prezenţă. (Un om poate exista fără a fi prezent; dar în ce mod poate fi prezent, fără a exista? Ca evocare, ca amintire, etc..)

            Triumful grecesc al logosului presupune adevărul propziţional, şi medierea propoziţiilor de nivelul întâi de către cele de nivelul al doilea.

            Lonergan înţelegea bine necesitatea înlocuirii teologiei populare (şi, bineînţeles, nu subscria monolitismului) (‘A Second Collection’, p. 30).  

            Recenzia se încheie cu o ironie la adresa aprecierii bombastice a lui Harvey Cox (un teolog baptist, cu un sfert de secol mai tânăr decât recenzentul).

            Extrinsecismul conceptualist ar putea fi şi numele ‘realismului’ cerut de dovada logică predilectă a lui Mascall (dacă există esenţe, cognoscibile, ele trebuie să fie într-adevăr integral cunoscute, pentru a putea decide dacă există contingenţă a fiinţelor, pentru a putea judeca faptul că existenţa unor fiinţe nu e dată prin esenţa lor, nu e necesară; altfel, esenţele pot fi numai trăsături generale, sau abrevieri cu utilitate taxonomică, ‘esenţe taxonomice’, instrumentale, mintale, nu metafizice).

             A scrie despre realitate şi prezenţă, fără fiinţă şi existenţă, nu duce prea departe, pe când obiecţiile ar trebui, probabil, atribuite imobilismului esenţei, intelectualismului stângaci, reprezentării corespondenţei între fiinţa absolută imuabilă şi definiţia ei umană.

            Leslie Dewart a fost un filozof canadez, născut către începutul anilor ’20.

            Louis Roy are, în ‘Experienţe transcendente: fenomenologie şi critică’, un capitol despre Maréchal şi Lonergan. Deborah Savage discută legătura celor doi, în ‘Dimensiunea subiectivă …’.  

 

            Ca formă generală şi continuitate, teologia lui Lonergan aminteşte de aceea a lui Maréchal şi, într-adevăr, a neoscolasticilor.

            Dacă marii teologi ai sec. XIII au fost preoţi dominicani, franciscani şi seculari, cei mai mari teologi ai sec. XX au fost laici, sau preoţi iezuiţi, dominicani şi seculari.      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu