Evoluţioniştii nu sunt comentatori
ai lui Darwin .
Piaget a arătat deosebirea dintre
regimul unei opere ştiinţifice şi acela al uneia filozofice. Regimul primeia e
tranzitivitatea.
Pentru scolasticii din sec. XIII,
‘aristotelismul’ însemna Aristotel şi câţiva comentatori. Cantitatea
literaturii evoluţioniste e imensă, iar dezbaterile nu vizează ‘sensul
intenţionat de Darwin’. (Aristotel însemna, în sec. XIII, şi ştiinţă empirică,
inductivă, dar în acest registru progresul a însemnat confruntarea cu datele
accesibile şi înnoirea, ‘detronarea maestrului’.)
Scopul evoluţioniştilor nu e să
restaureze sensul primar al afirmaţiilor lui Darwin …. Preocuparea lor nu e una exegetică.
Evoluţionismul a fost propus ca
aristotelismul contemporaneităţii. Pentru scolasticii din sec. XIII, ‘dialogul
cu aristotelismul’ însemna critică filozofică, nu însuşirea de fapte, ipoteze,
fapte ipotetice (nereproductibile), teorii incerte, etc.. Scolasticii
canonizaţi polemizau cu aristotelismul sec. XIII, nu îl preluau. Temeiul
criticilor aduse de ei erau operele maestrului; vor teologii sec. XXI să
polemizeze cu evoluţioniştii în numele restaurării gândirii autentice a lui Darwin ?
Gestul scolasticilor din sec. XIII
era să restaureze şi să continue filozofia lui Aristotel, inclusiv ca
gnoseologie, logică. Darwinismul nu propune vreun mod aparte de cunoaştere.
Faptele, ipotetice sau nu, certe sau nu, sunt revoluţionare. Darwin nu a iniţiat o nouă teorie a logicii.
Evoluţionismul e o ştiinţă empirică,
netextuală, de un tip inexistent în sec. XIII. Evoluţioniştii nu fac operă
scriind comentarii ale operei lui Darwin .
Darwin nu e mai comentat ca autor decât Newton , Pasteur sau Pauli.
Scolastica obişnuia recursul la
autoritate. Se obişnuieşte acelaşi lucru pentru Marx, Freud, Lenin.
Pentru ştiinţele empirice, adevărul
nu e o operă, ci o ştiinţă, ceva dinamic. Evoluţionismul nu înseamnă comentarii
ale operei lui Darwin .
(Microbiologia nu e comentariul
operei lui Pasteur, fizica nu e comentariul operei lui Dirac. Pentru unii
socialişti şi psihanalişti, recursul la autoritate şi ‘restaurarea sensului’
au, într-adevăr, forme ‘medievale’/’antice’.)
Ideea sec. XIII despre autorul
ştiinţific era diferită, ca şi aceea despre fapte ştiinţifice şi analiza lor: o
altă metodologie. Chiar ideea de limbaj standardizat e alta. Modelul filozofic
a subzistat, dar în filozofie şi în registre de cunoaştere condiţionate
nemijlocit, direct de idei filozofice (socialismul, prin ‘conştienţa de clasă’)
sau de interpretări nefalsificabile, circulare, ‘demascatoare’ (sau numai
plauzibile, nedemonstrabile) (psihanaliza). Dar există socialişti şi
psihanalişti neortodocşi (sau numai eclectici).
Ştiinţa modernă e un ‘partener de
dialog’ de un tip nou.
Ştiinţa există ca ansamblu de
raţionamente, observaţii, teste, protocoale, ipoteze. O standardizare există şi
în aristotelism, dar cu alte principii.
Teologia poate dialoga cu o
filozofie evoluţionistă, cu adevărul filozofic, nu cu o ştiinţă. Dacă există
fapte sau legi naturale relevate de evoluţionism, teologia se poate referi
direct la ele. Situaţia e una incomparabilă (cu aceea din sec. XIII), deoarece
adevăruri ale ştiinţei moderne sunt înţelese nu ca ‘fapte reale’, certe, ci fie
ca adevăruri generale, sau ca adevăruri filozofice, aşadar sunt răstălmăcite
(ca certitudine sau convenţionalitate), ca atare teologia trebuie fie să
dialogheze cu o filozofie evoluţionistă (nu cu un mănunchi de fapte uneori
incerte, asamblate retoric, tendenţios, ‘pentru efect’), fie să elaboreze ea
însăşi una, ‘o interpretare’, o elucidare, dar aceasta o poate face numai
tratând adevărurile ştiinţifice ca adevăruri ale intelectului în genere. Opera
lui Darwin nu e nici o filozofie evoluţionistă
(Haeckel, Butler ,
Shaw, Wells) [1], nici întregul adevărurilor curente despre evoluţie. Ştiinţa
înseamnă fapte, ipoteze, teorii, certitudini incomplete. Teologia nu are ce să
aştepte de la evoluţionism mai mult decât de la heliocentrism, fizica newtoniană,
cea relativistă, cuantică, etologie, etc.. Teoria originii universului nu e o
răstălmăcire teologică a relativităţii.
Pe de altă parte, analiza
epistemologică se cuvine să arate dacă şi care adevăruri ştiinţifice sunt
adevăruri pentru conştienţa în genere, pentru intelect, şi câte sunt ipoteze,
teorii nefalsificabile, etc.. Unii ar susţine că adevărurile ştiinţei nu sunt
adevăruri, certitudini ale intelectului, ci ‘modele explicative’ plauzibile,
probabile, ipotetice, etc.; adică nu sunt certitudini. A intervenit şi
politizarea, transformarea unor idei în lozinci (aşa cum, la nivel
instituţional, ecumenismul care nu e idee e lozincă).
NOTE:
[1] Revin la dezinteresul complet al
unora faţă de filozofiile evoluţioniste existente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu