Obtuzitatea şi meschinăria ‘religiei
culturale’, ca aceea resuscitată vremelnic de intelectualii păgâni în amurgul
Antichităţii europene: instrumentalizarea religiei, ‘interesarea’ strategică,
‘evanghelizarea strategică’, absurdă; e o idee americană , modul cum îşi închipuie ei
rezolvarea conflictelor geopolitice. A existat şi la naţionaliştii francezi
interbelici (‘ateii catolici’). E religia ca simbol cultural. Dar creştinismul
a progresat în lumea reală atunci când cei mai buni intelectuali ai săi le erau
inferiori acelora păgâni.
Eliade nu credea în supravieţuirea
creştinismului (decât ca element al vreunui eventual sincretism viitor), ceea
ce arată că nu credea nici în eficienţa pastorală a demitologizării, a
modernizării, a rescrierii, a actualizării.
Dar ipocriţii care denunţă cu
asprime ‘neocolonialismul apusean’ nu-l observă pe cel rusesc, nici nu îi
indignează politica externă a Rusiei (unde în mod sigur credinţa şi Biserica
sunt la mare cinste).
Neocolonialism există şi azi, când
nu mai e apusean, ci rusesc. Încrederea acordată religiei nu garantează
sănătatea spirituală a unei societăţi.
Biblistica modernă a început
înaintea Reformei, măcar ca întâii paşi; dar patrologia catolică a debutat ca
răspuns la tratatele protestanţilor. ‘Problemele’ modernităţii sunt preţul
‘sintezei medievale’, a lumii onirice în care trăiau acei oameni, mai ales din
sec. XIII înainte, aristotelicienii geocentrişti. ‘Reprezentarea medievală’ era
falsă în multe privinţe. Idealul impus atunci, de intelectualitatea medievală,
e la originea inadaptabilităţii catolicilor postmedievali. Sunt urmări ale
triumfalismului medieval.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu