Lucrarea lui Dych despre Rahner e
din ’92, şi începe chiar cu răspunsurile acestuia despre Heidegger (‘am învăţat
ceva despre gândirea însăşi, despre cum să gândesc’), atribuindu-i un rol
euristic şi hermeneutic. Conform lui Dych, Rahner a susţinut întotdeauna că e
tomist. Dych credea că Rahner a avut doi învăţători: pe Heidegger şi Sf. Toma.
Rahner a intrat în noviciat în Austria ,
în ’22. Primul articol l-a publicat în ’24 (era despre nevoia de rugăciune). Doctoratul
în teologie a fost despre ‘originea Bisericii ca noua Evă’, ’36. Dizertaţia de
la Freiburg, respinsă de îndrumător, a devenit ‘Duh în lume’, pe care Dych o
înţelege drept o contribuţie tomistă.
În vara lui ’37 a conferenţiat despre
revelaţia istorică (filozofia religiei), ‘Cei care aud cuvântul’.
Divergenţa iezuitului cu
neoscolastica provine nu din revendicarea necesităţii ‘actualizării pstorale’,
ci are motive filozofice (criticismul).
Revelaţia e termenul de
originalitate al metafizicii catolice; ambele trebuie să nu fie eludate de către
practicismul pastoral. Observaţiile critice ale lui Ratzinger despre relaţia
dintre adevăr şi fapt (într-un document al Vaticanului II) trebuie înţelese
pornind de la locul revelaţiei în cunoaşterea creştină. Filozofia corectă nu e
orice fel de filozofie (aşa cum credinţa creştină nu e orice fel de credinţă:
încredere, mimetism sau credulitate). Se începe de la ‘terenul mântuirii’, nu
de la bovarismul alienant al investirii într-o realitate imaginată. (Ceea ce
s-a scris despre Biblie sau Sf. Toma e valabil şi pentru Catehismul nou, şi
pentru Vaticanul II; nu trebuie interpretate nerezonabil, ci ţinând seama atât
de direcţia principală, cât şi la înţelegerea personală, o percepţie a rolului
elementului personal în cunoaştere, pe treptele pătrunderii autentice, e
probabil să fi avut şi teologii vechi. O anume acribie e practicismul
gândirii.) Aşadar, întâietatea adevărului trebuie înţeleasă în corelarea ei
necesară cu revelaţia. Nu e adevărul sumar al ‘conştienţei în genere’, al
intelectului, ci acela al raţiunii. Subliniez unicitatea filozofiei catolice, a
credinţei creştine.
Rahner a predat dogmatică la Münster
din ’67 în ’71; la München a predat trei ani (’64-’67), ‘Grundkurs des
Glaubens’ e un curs de două semestre.
Activitatea lui Rahner ca autor de
ediţii e prezentată concis de : Denzinger (patru ed., în anii ’50), lexiconul
Herder în zece vols. (’57-’65, cu Höfer), ‘Sacramentum Mundi‘ (şase vols.,
’67-’69, cu Darlap), dicţionarul teologic din ’61, manualul de teologie
pastorală, ‘Mysterium Salutis’ (cinci vols., ’65-’76), ‘Credinţa creştină …’
(’80-’83). A îngrijit seria ‘Quaestiones Disputatae’ (cu Schlier, din ’58, 101
vols.).
În ’43, aflat la Viena, Rahner a
scris răspunsul arhiepiscopului Vienei la enciclica arhiepiscopului de Freiburg . Reforma e prefigurată din ’43, cu două decenii
înaintea Sinodului.
A început să predea în ’37, la Innsbruck , unde se făcea
teologie kerygmatică (Jungmann).
Moartea lui Rahner a fost precedată
de o boală de trei săptămâni. În timpul acesteia, a scris epistola de susţinere
a lui Gutiérrez, adresată episcopilor din Peru .
Dych observă că Rahner a început cu
o lucrare de teoria cunoaşterii şi una de filozofia religiei. În revelaţie,
‘zeul ascuns’ devine prezent în mod radical, revelaţia ‘e istoria adâncirii perceperii
lui Dumnezeu ca taină’, e o conştientizare. Teologia se situează de partea
revelaţiei, în ‘prezenţa radicală a tainei stăruitoare’. Dorinţa de înţelegere
teoretică duce ori la gnosticismul celor vechi, ori la agnosticismul
modernilor. Stăpânirea obiectului, dominarea, e idealul de cunoaştere în care
gnoza absolută a grecilor, idealismul german şi ştiinţele moderne coincid.
Libertatea şi lucrarea în lume ale lui Dumnezeu sunt deasemeni inefabile.
Vederea directă nu va aduce nici ea această cunoaştere teoretică (dominatoare)
ideală. ‘’Atributul atributelor lui Dumnezeu’ e incomprehensibilitatea.
Dumnezeu nu e ‘semnificaţia existenţei’ în sensul creat, uman. Teologia
înseamnă mai întâi reflecţie asupra unei persoane. Înţelegerea căutată de către
credinţă e cunoaşterea unei persoane. Credinţa înseamnă a fi ‘captat de către
cineva’. Teologia e o reflecţie asupra ‘credinţei trăite’. Iisus al nădejdii
noastre trimite la nădejdea lui Iisus. Nădejdea se întemeiază pe prezenţa
harului lui Dumnezeu în lume. Moartea lui Hristos e cel mai radical act de
nădejde. Cele trei virtuţi sunt ‘o realitate unică’ exprimată prin trei nume, o
dinamică unică, unitară. Taina lui Dumnezeu poate zdruncina, destrăma sau
speria. Semnificaţia nu e dată cunoaşterii care vrea să domine, intelectului. ‘Cunoaşterea
devine cunoaştere, numai devenind iubire.’
Incomprehensibilitatea lui Dumnezeu
poate să fie o ‘stâncă străină şi neprimitoare’. Iubirea e ceea ce dorim, nu
ceea ce vrem, e dispusă către ceea ce jinduim, dorim. Cunoaşterea interpersonală,
ca nedominatoare şi deschisă, netactică, e aceea fundamentală şi vrednică de
acest nume. Nădejdea nu e includerea lui Dumnezeu în tactici (biruinţa,
partizanatul), adică nu e aservirea lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu