marți, 15 septembrie 2015

Catafatismul critic



            Revelaţia creştină nu poate fi aceea a purei negativităţi, resortul ‘apofatismului radical’ e fobia creatului. Un filozof japonez susţine că revelaţia budismului nu e aceea a nimicului pur, a nimicniciei. ‘Nimicul sugestiv’ e pandantul curăţiei, dar propune şi chestiunea gnoseologiei: se cunoaşte printr-o mişcare a spiritului (‘darul Sf. Spirit’). Pe de altă parte, reflecţia ajunge la ideea existenţei, apofatismul integral e scepticism sau agnosticism.

            ‘Unii filozofi aplaudă’ (ca să reiau expresia lui Bernanos). De aceea, Biserica recomandă sfinţi care gândesc, nu filozofi.

            Teologia nu e pentru toţi, nu există o ‘chemare universală la teorie’, la comunicabilul gândirii. Gândirea trebuie să înceapă (conştientizând orizontul lăuntric) prin a fi comunicabilă. Trebuie pornit cu etica conversaţiei austere, lucide, neconcesive, ceea ce rezultă într-un model euristic (‘destinatarul’ imaginat). Gândirea începe cu activităţi, cu gesturi.

            Cineva crede că subiectivismul e mai rezonabil ca relativismul; ambele fiind pluraliste. Dar modul cum schiţează funcţionarea subiectivităţii e intrinsec derizoriu (predilecţii alimentare). Înseşi premisele noastre sunt contingente, pentru că suntem organisme, nu analizoare.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu