Eu înţeleg acţiunea Sf. Ioan
Zlataust şi a exegeţilor din Bisericile apostolice ca pe o interpretare a
gândirii Sf. Ap. Pavel în lumina Evangheliilor, ca pe o exercitare a prudenţei;
contrariul atitudinii se întâlneşte în teologia biblică protestantă, ale cărei
rezultate nu sunt întotdeauna neîntemeiate ca atare, dar provin dintr-o
autonomizare a epistolelor Sf. Pavel, din privilegierea lor drept izvor al
gândirii teologice. La Sf. Ioan Zlataust, exegeza paulină poate apărea cuiva cu
gustul paulinismului protestant drept convenţională, ‘inexpresivă’, etc.; dar
eu o înţeleg ca pe o formă de prudenţă, ca pe evitarea salutară a
supralicitării gândirii Ap. Pavel, a cărui gândire e situată în protestantism
la nivelul de normativitate al aceleia a lui Iisus.
Elementul paulin al teologiei
creştine tradiţionale e acela din analizele Sf. Ioan Zlataust. Câteodată,
disonanţele sunt evidente: unde Iisus arată florile, păsările, celebrarea
naşterii unui copil, Ap. Pavel se referă la geamătul Creaţiei, etc.. Gândirea
lui Iisus avea o seninătate care îi lipseşte uneori aceleia a Sf. Pavel. Ele nu
trebuie amalgamate. Normativă rămâne îndrumarea lui Iisus, călăuzirea lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu