vineri, 18 septembrie 2015

Moralitatea bizară a lapidării


 

 

 

            Am citit ceva foarte bizar, după care scopul legii civile e să definească ‘castitatea’; motivul fiind rolul sexualităţii în viaţă. Dar urmând acelaşi principiu, legea civilă trebuie să definească şi adevărul religios (şi să penalizeze abaterile). Legea civilă modernă e prin natura ei consensuală, ceea ce înseamnă că se întemeiază tot pe … consimţământ, adică pe consens. Consimţământul politic poate funcţiona şi el împotriva binelui persoanei. Ca de obicei când cineva argumentează că legea civilă nu e desăvârşită [!], autorul bizareriei juridice nu propune nicio idee pentru un alt criteriu, mai bun. Ceea ce pretinde el e o legislaţie religioasă, iar recursul la Platon e numai un tertip, o stratagemă. A incrimina ‘consensul’ e la fel cu a şicana democraţia parlamentară. Miza e tocmai absenţa alternativei rezonabile. De la protejarea prin lege a ‘castităţii’, la protejarea ortodoxiei, etc., e un drum drept. Consensul nu e un criteriu desăvârşit. Dar care altul e? D c ear merita înclocuit unul cu celălalt? De unde paternalismul, tutelarea, autoritatea juridică în măsură să decidă ce ‘nu e spre binele tău’? E o formă de totalitarism religios.

            Un criteriu imperfect (‘consimţământul’) merită înlocuit cu un alt criteriu la fel de şubred?

            Legea civilă defineşte posibilul legal, şi apără libertăţile, nu defineşte ‘castitatea’, nici nu presupune că aceasta trebuie menţinută sub pedeapsa legii.

            Invocarea lui Platon nu e întâmplătoare: ceea ce e dorit e un alt stat filozofic, un totalitarism lugubru, în care legea impune ‘valorile cele mai înalte’ şi ‘îl apără pe om de sine însuşi’, de răul pe care şi-l poate face (‘uneori omul nu îşi poate defini binele propriu, dar legea i-l poate defini pentru totdeauna, poate prevedea toate situaţiile’).

            Mai există şi drepturile; faptul că cineva ‘consimte să-şi facă rău’ e definibil juridic prin expertiză psihiatrică, nu prin diagnosticul ‘înţelepţilor’ care au în vedere ‘binele suprem’. Nu e deloc ‘evident’ că există o alternativă preferabilă la consimţământ; dar ceea ce motivează propunerea e poliţia binelui, moralismul, totalitarismul. Legile civile apusene moderne sunt gândite tocmai împotriva acestor dirijisme; e relevant că moralistul la care mă refer gândeşte legea în termenii restricţiei şi ai pedepsei. ‘Perversiunea’ trebuie pedepsită; poate, dar de ce mai întâi aceea sexuală?

            În ce condiţii poate să devină lipsa de cumpătare ilegală?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu