E discutabil faptul că o definiţie
conciliară e revelaţie; de obicei, e elucidarea unei laturi a acesteia,
nenumăraţi creştini au avut credinţa lui Iisus, fără să ştie de ‘ipsum esse
subsistens’ ca interpretare corectă univocă, aşa că trebuie căutată o
raţionalitate intrinsecă, implicită, o gramatică a revelaţiei, pe când dogmele
sunt întotdeauna expresii filozofice ale gândirii unei alte epoci decât acelea
ale revelaţiei, şi de pe poziţia teoriei, dogmele sunt teorii despre lucruri
dumnezeieşti, un mod de a gândi absent în Biblie, Iisus propunea adevăruri
nefacultative, dar nu teorii. Dar ideea că există o explicitare filozofică
definitivă prin care un enunţ al revelaţiei devine inteligibil, şi în absenţa
căruia nu fusese (de ex., patru veacuri pentru transsubstanţiere) e absurdă. De
ex., definiţia de la Trent
nu e un oracol, pasibil de o elucidare filozofică tardivă, ci e el însuşi o
teză filozofică, ce a întrunit consensul Bisericii. Aceste raţionamente nu sunt
intrinseci revelaţiei; câteodată, sunt raţionalizări.
Nu Transsubstanţierea, ci Prezenţa
Reală o putem înţelege prin ‘categorii existenţialiste’. Iar ceea ce poate fi
descris prin ‘categorii existenţialiste’ e numai Prezenţa Reală, faptul
dogmatic ca atare, deoarece Transsubstanţierea e ea însăşi o intrepretare,
neexistenţialistă, nu faptul dogmatic însuşi (există aici o deosebire probabilă
între Trent şi Calcedon, pentru că Sinodul din Antichitate se limitase să
indice erori posibile ale închipuirii unirii firilor, însă nu are o teorie
despre ‘cum’-ul acestei uniri). Principiul pare să fie că enunţurile
revelaţiei, Scriptura, fără să fie teorie, nu sunt nici lirism simplu (adică
afirmaţii neangajante, eventual oţioase sau de moment), ci sunt, dacă vrem,
lirism filozofic (adică, nu lirismul e compromiţător, ci eventuala uşurătate,
incertitudinea cu privire la asumare, ‘condiţia literară’ ca neexistenţială),
exprimă o metafizică, distinctă de regulile teoriei. Mai corect pare să afirmăm
că Iisus nu a propovăduit teorii. Profetismul evreiesc e o metafizică, dar nu
ca teorie. Învăţătura lui Iisus e o metafizică, dar ca sapienţialitate trăită
şi neteoretică şi ca pricepere dinamică, nestandardizabilă.
O dogmă certifică şi defineşte un
fapt dogmatic, dă drept cert un fapt, nu impune o explicaţie.
Numai Prezenţa Reală e faptul
dogmatic, nu şi explicaţia, teoria aferentă.
Dogma negreşelniciei papale e o
dogmă predictivă în alt mod decât Prezenţa Reală. Unele dogme definesc ceea ce
s-a întâmplat, ori ceea ce există independent de oameni; Prezenţa Reală girează
eficienţa Sacramentului, iar negreşelnicia, pe aceea a magisteriului
pontifical. De aceea, aceste dogme sunt relaţionate, corelate cu nişte condiţii
(pentru validitatea Euharistiei, pentru ortodoxia magisteriului). Ele nu se
referă la fapte individuale sau la evenimente, ori la dimensiuni şi structuri
eshatologice, sau la natura unor obiecte ori instituţii (dumnezeirea Logosului,
dumnezeirea lui Iisus, unirea naturilor, voinţa liberă, natura icoanei,
purcederea Sf. Spirit, Purgatoriul, întaietatea papei, Zămislirea Neprihănită,
înălţarea Sf. Maria). Icoana simbolizează, reprezintă, este reprezentare;
Euharistia este, e Prezenţă Reală, a cărei eficienţă depinde de condiţii.
Am văzut, aşadar, că există tipuri
de dogme, după obiectul lor; nu toate dogmele sunt de acelaşi tip. O altă
deosebire se poate întemeia pe izvoarele unei dogme: există dogme care nu
explică enunţuri biblice, ci tradiţionale (Purgatoriul, Zămislirea Neprihănită,
Asumpţiunea); Filioque e de acelaşi tip cu dogma celor două lucrări ale lui
Iisus, e explicarea Scripturii, e definirea exegezei adevărate. Instituirea
preoţiei, şi chiar a primatului (petrin transmisibil) pot exista în Scriptură,
dar numai ca principiu, iar aplicarea acestui principiu are nevoie de o
autoritate care se autopresupune (soluţionarea, legitimarea venind prin
continuitatea apostolică, ‘punerea mâinilor’, dar chiar aceasta presupune că
Apostolii transpuneau corect principiile enunţate de Iisus, care sunt numai
principii generale, nu drept canonic). Iisus a condus un grup care nu era de
preoţi, nu era clerical, şi a schiţat ideea unei comunităţi de ucenici viitori,
pentru care nu a dat nici reguli, nici asigurări instituţionale. Trecerea de la
comunitatea ideală, la aceea reală ca atare, la aceea existentă instituţional
şi ierarhic, şi la aceea instituţională, nu au fost normate canonic de Iisus.
Nu există ‘intuiţii pur raţionale’ ‘intrinseci
revelaţiei’, ci coerente cu ele, dacă ne referim la dogmele de tipul celor
enunţate în eseul pe care îl analizez. Însăşi sintagma de ‘intuiţie pur
raţională’ e oximoronică. Există o raţionalitate intrinsecă revelaţiei, numai
că aceea nu e de tipul dogmelor menţionate. Unirea firilor e o asemenea idee
intrinsecă revelaţiei, dar ea e ‘pur raţională’, în sensul că se raţionează
despre faptul dogmatic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu