Postez şi aici un răspuns referitor la
practica postului în Biserica apuseană. Sursele sunt mai ales documente papale
postbelice. O precizare: pentru catolicii occidentali, ‘postul’ denumeşte
consumul unei singure mese pe zi, nu abţinerea de la carne (dar primul o
presupune mereu pe a doua, nu şi invers). De ex., la apuseni ‘Postul Mare’ nu
se numeşte ‘post’; în România s-au făcut acomodări pastorale, aşa încât când se
anunţă zile cu ‘post şi abstinenţă’ (miercurea cu care începe Postul Paştelui),
majoritatea catolicilor îşi închipuie că diferenţa e dată de abstinenţă (adică
abţinerea de la consumul de carne), când de fapt abţinerea de la consumul de
carne e pentru toate zilele de vineri obişnuite, iar postul, adică
frugalitatea, e poruncit pentru întâia miercuri şi Vinerea Mare. Dar mă gândesc
că şi catolicii apuseni presupun că postul se referă la ‘alimente oprite’, nu
la consumul redus. A posti înseamnă pentru vestici a mânca frugal; iar ‘postul
euharistic’ înseamnă abţinere completă de la mâncare şi băutură. Dominicanul
Giertych menţiona câteva accepţii ale postului: postului stoicilor, pentru
dominarea patimilor, şi postul creştin, pentru ‘perceperea lui Dumnezeu’
(aşadar, e o explicaţie psihofiziologică, ‘aţintirea minţii’, nu penitenţială,
ceea ce cred că e dacă nu o resemnificare, atunci o unilateralizare); nu cred
că cele două sensuri sunt aşa de diferite.
Un sirian din sec. IV, Afraat, era
conştient de mai multe aspecte, postul ca gestionare a relaţiilor cu ceea ce
‘consumă’ cineva (inclusiv violenţă): acela caritabil, altruist; postul de
cuvinte; postul de la mânie.
Biserica apuseană distinge între
abstinenţă (de la consumul de carne) şi post (o singură masă). Abstinenţa de la
consumul de carne e poruncită pentru fiecare zi de vineri când nu e sărbătoare;
post (în accepţia vestică), două zile pe an, la extremele Postului Mare (întâia
şi penultima zi).
În ‘Paenitemini’, constituţia despre
pocăinţă a lui Paul al VI-lea, se arată că pocăinţa adevărată nu poate fi
despărţită de asceza fizică; că tuturor credincioşilor li se cere pocăinţă; că
abstinenţa e pentru cei care au împlinit 14 ani, iar postul pentru cei între 21
şi 60 de ani.
‘Paenitemini’ a fost publicată în
1966.
Pius al XII-lea menţionează utilitatea
psihofiziologică a postului, în ‘Christus Dominus’ (1953).
Aş crede că echivalentul apusean al
‘postului negru’ e postul euharistic, post complet, de la miezul nopţii. Despre
practicile individuale ale laicilor nu ştiu să răspund, cred că se poate
recurge la postul complet dacă se simte nevoia, cred că nu e prea popular, nu
ştiu dacă e recomandat, oricum probabil foarte rar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu