luni, 21 septembrie 2015

Creditul ca formă economică şi idealul comunismului generos


 

 

            Creditarea şi ‘împrumutul între prieteni’ se află în acelaşi raport ca vânzarea şi darul. Da, creditarea, ca şi vânzarea muncii, sunt, prin definiţie, lipsite de gratuitate, de generozitate absolută.

            Temeiul creditării e cererea de creditare. Nevoile cuiva pot să nu fie ‘acoperite’ de solicitudinea amicală. Schimbul economic începe acolo unde relaţiile neeconomice, amicale, încetează. Nu cred că se poate vorbi despre lipsă de moralitate. Există cererea, şi profitul oferit în schimb.

            Creditul e un act de cooperare, o înţelegere, un contract, în ideea avantajului mutual; ceea ce susţin ‘criticii dobânzii’ e imoralitatea contractualităţii, pentru că e nefraternă. Ideea lor de moralitate e comunismul, unde nimeni nu se gândeşte la vreun profit (şi nici nu depăşeşte stadiul subzistenţei, simpla înlocuire a consumului). Acestea sunt visările economice ale catolicilor americani.

            Ceea ce află ei e că relaţiile economice nu sunt fraterne, nici în principiu; pentru ei, contractul însuşi e ‘necinstea’, lipsa cinstei.

            Omul e gata să ofere ceva, pentru a primi ceva. Aşa cum nu există numai ‘darul amical’, ci şi vânzarea, nu numai ajutorul neretribuit, voluntariatul, ci şi munca salarizată, la fel nu există numai împrumutul, ci şi creditul. Cuiva îi foloseşte obţinerea unui credit. Cererea întemeiază oferta. Acţiunile umane trec dincolo de sfera cooperării dezinteresate, altruiste, absolut generoase, în aceea a colaborării contractuale, mutual avantajoase. Creditul nu e deosebit de orice alt contract. Ceva e cerut, ceva e oferit, avantajul trebuie să existe pentru amândouă părţile, unde nu există prietenia nu e normal ca sumei înmânate temporar să i se răspundă cu sentimente. Iar chestiunea ‘încurajării cererii de favoruri’ nu trebuie eludată. (Purtarea faţă de prieten e condiţionată de prietenie; dar de ce s-ar gândi cineva să recompenseze benevol riscurile creditorului străin?)

            Înafara relaţiilor personale, nimeni nu munceşte gratis. De ce dobânda ar fi imorală, iar chiria nu? (Distincţia tomistă, chiar dacă ar fi adevărată, dar nu e, tot nu ar explica de ce chiria e justă, iar dobânda, nu.)

            Nu există numai dar, ci şi vânzare. Aceasta despovărează, ajută, oferă oportunităţi noi, necondiţionate de ceea ce e primit/oferit în mod gratuit. Creditul ca formă economică depinde de cerere, de faptul că cineva e gata să ofere ceva, pentru a primi ceva (să recompenseze ajutorul cerut şi primit).

            De ce cota, participarea sunt morale, iar dobânda, nu? Din perspectiva idealului comunist, altruist, al dezinteresării, orice formă de contract, de profit, sunt imorale. Cu alte cuvinte, uzul trebuie oferit liber altora (sau poate să nu fie oferit deloc), nu pentru dobândă sau chirie. Realizarea oricărui profit e imorală (banul e simbolic, creşterea e averii, lichidă sau naturală).  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu