Citind literatura despre maşinaţiile
de la sinodul anului precedent, găsesc în articolul lui A. Ruse că Baldisseri
şi Forte sunt cei mai ocărâţi; s-a observat că Baldisseri l-a avut predecessor,
ca arhiepiscop de Dicoletiana, pe Bugnini (care a deţinut zece ani titlul).
Atât livrarea conspirativă a culegerii, cât şi încercarea de a o împiedica, au
fost gesturi penibile.
În sec. IV, ‘lumea’ s-a trezit fiind
nu ‘ariană’, ci ‘semiariană’, adică modestă terminologic, fundamental indecisă.
Comparaţia cu reformismul poctconciliar nu e plauzibilă, pentru că
‘semiarienii’ erau tradiţionaliştii.
Tradiţionalismul moral al uneia din
taberele de la sinodul extraordinar e distinct de simpatia pentru catolicismul
tradiţional. Sintaxa şi articularea învăţăturii magisteriale au rămas acelea
tradiţionale, ca atare pledoaria progresiştilor apare ca neconvinătoare când e
formulată în acest limbaj, cu absurdităţile despre ‘esenieni’ sau
subsidiaritate. Progresiştii sunt nevoiţi să utilizeze un limbaj care nu
corespunde gândirii lor.
Ideea despre guvernare a Papei
Francisc ar fi putut da un alt curs Vaticanului II …. Subversivitatea
tradiţionaliştilor nu a fost mai detestabilă decât aceea a progresiştilor de
odinioară. Diferenţa e că progresiştii nu se mai pot prevala de o tradiţie
uitată, eclipsată, neglijată, cum au făcut-o la Vaticanul II; dimpotrivă, acum
tradiţia e ferm de partea ‘inflexibililor’. La sinodul extraordinar,
tradiţionaliştii au încercat să lucreze aşa cum făcuseră progresiştii şi
experţii lor la Vaticanul II. Dar Papa Francisc a fost mai puţin binevoitor
faţă de subversivitatea tradiţionaliştilor, decât fuseseră papii din vremea
Vaticanului II faţă de aceea a progresiştilor de atunci. Nici nu trebuie apelat
la o reprezentare prea schematică; demiterea prefectului Tribunalului suprem a
fost urmată de numirea lui R. Sarah ca prefect al Cultului (de fapt, măsurile
au coincis). Caffarra (tot canonist, ca şi americanul) nu e un teolog mai puţin
prestigios decât Kasper.
Invitarea mai multor belgieni şi
greci mi se pare simpatică.
Radaelli, ucenicul lui Amerio,
citează rândurile lui Barsotti despre ‘mândria clericilor’, lipsa de sfinţenie.
Dar şi Radaelli dihotomizează (‘aproape două Biserici’).
Schneider, episcopul Astanei, cere
un nou ‘Syllabus’, adică un îndreptar. Radaelli a întocmit un ‘Syllabus’, dar e
unul de probleme ale vieţii catolice, nu ale magisteriului, iar unele sunt
false (‘aniconologia’), iar terminologia … monotriadei e dubioasă. Radaelli e
susţinut de Scruton şi de Ep. Olivero. Existenţa acestei minorităţi
tradiţionaliste nu e mai relevantă decât aceea a unor ‘simpatizanţi ai
progresismului’ în întâia jumătate a sec. XX, dar e mai ideologizată, mai
fanatizată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu