joi, 17 septembrie 2015

În lumina aurie a toamnei


 

 

            În evaluarea unor paseişti, în timpul scolasticii s-a întâmplat disjungerea teologiei de spiritualitate: adică, a filozofiei de teologie, secularizarea primeia. E, mai întâi, o chestiune de standarde de raţionalitate. Apoi, e o tendinţă a vremii, pe care mulţi se poate să nu o fi sesizat cu noi (paseiştii de azi care deplâng secularizarea filozofiei nu par să sesizeze valabilitatea câtorva opere ale unor tomişti din sec. XX, sunt lucruri care e în firea lucrurilor, în lipsa altui termen mai sugestiv, să fie ignorate, ceea ce poate duce cu gândul la faptul că interpretările ulterioare sunt atât simplificări, cât şi evaluări dependente de o altă perspectivă şi axiologie, care nu erau şi ale vremii discutate). În aceşti termeni generali, evaluarea e foarte vagă; o lipsă a spiritualităţii trăite a scolasticilor e şi greu de presupus, şi adesea infirmată de fapte, de ceea ce cunoaştem din vieţile lor, aşa încât obiecţia (ea însăşi foarte … modernă) se poate referi la absenţa elaborării unor teorii ale spiritualităţii, etc. (sau de prejudecata vulgară că teologia ar trebui asezonată cu suspine evlavioase, etc.). E, de fapt, reluarea acuzaţiei aduse de teologii tradiţionalişti din sec. XIII, şi chiar de la începutul scolasticii.

            Eu cred că dezagregarea spiritualităţii medievale a cauzat ‘emanciparea filozofiei’. Pare să se pornească de la ipoteza că spiritualitatea disponibilă în vremea secularizării studiului raţional, a cercetării, era integră şi recomandabilă. Dar se producea trecerea de la societatea feudală la cea modernă. Nu cred că teologii au abandonat spiritualitatea, ci au disjuns teologia de o spiritualitate decadentă. Aceeaşi ‘criză a spiritualităţii’ nu a fost remediată de reformele tridentine. Ca şi în biblistica modernă, a apărut sentimentul că, de la un anume grad de evoluţie a culturii, nu se mai poate discuta pe oracole. S-a recurs la o teologie raţională, pentru că nu se mai putea discuta pe oracole.

            O primă întrebare e dacă disjungerea chiar s-a produs. De ce se susţine că filozofia s-a secularizat (începând din sec. XIII, sau XV)?

            Cum vedeau contemporanii scolasticii această evoluţie? Dante credea că locul principalului averroist creştin e în Rai. Dante nu percepea secularizarea aristotelismului radical. O tradiţie apuseană a studierii lui Aristotel a precedat scolastica; iar avansul scolasticii a fost însoţit de îngrijorarea celor cu o dispoziţie mai tradiţionalistă.

            La un nivel, afirmaţia paseiştilor nu poate fi evaluată ea însăşi, din cauza caracterului ei vag şi nedeterminat. Care e fenomenologia acestei disjungeri? Cum se înfăţişează ea? (Altminteri, evlavia lui Descartes, Spinoza, Leibniz e mai certă decât aceea a bigoţilor.) La ce tip de spiritualitate se referă? S-au produs în spiritualitate revoluţii similare celei din teologie? Teologia disjunsă de spiritualitate înseamnă filozofia secularizată. În primul rând, pot fi menţionate noile condiţii sociale, înnoirea socială. Pe de altă parte, prevalarea de spiritualitate e un alibi al multor minţi leneşe. Cu scolastica, filozofia intră într-o dinamică nouă. ‘Filozofia seculară’ nu e mai nespirituală decât Aristotel. Sf. Toma nu i-a reproşat lui Aristotel faptul că ar fi fost … lipsit de spiritualitate. Determinismul acestor dinamici ale istoriei cere redefinirea rolului indivizilor. Aceştia nu sunt cauza, ci simptomul cutărei schimbări. Nu există o perspectivă absolută, neutră, imparţială, asupra valorii acestor schimbări (după cum nici nu e redată ‘experienţa trăită’, ea însăşi diversă).

            Se poate crede că spiritualitatea, în formă relativ codificată, nu a putut ţine pasul cu teologia.

            Occidentul a elaborat standarde de raţionalitate noi; nu numai ştiinţa, ci şi filozofia au urmat aceste standarde logice. Însă trebuie deosebit între ‘lipsa de spiritualitate’ ca şi contingenţă, scădere a cuiva, şi aceea care decurge din principii, explicite sau nu (când decăderea e a ansamblului).

            Mie mai importantă mi se pare anemierea ‘spiritualităţii’, care nu a ţinut pasul cu ‘noua obiectivitate’ a filozofiei. ‘Secularizarea filozofiei’ are o semnificaţie alta decât a unei rătăciri (sau … erezii).

 

            Propunând teza disjungerii teologiei de spiritualitate, discutăm despre principii, sau despre opere (generalizând trăsături)?

            Cartezianismul a decăzut, etc.. Neohegelianismul nu a convins la nivelul alcătuirii canonului curent.

            ‘Spiritualitatea’ nu e comparabilă cu enunţurile univoce ale teologiei scolastice, cu terminologie standardizată (sau aproape), consensuală, etc.. Mă gândesc că percepţia e mai degrabă a lipsei spiritualizării.

            La ce nivel literar e identificată această carenţă a scolasticii? Oare teza nu provine dintr-o neînţelegere a naturii, posibilităţilor şi locului istoric ale scolasticii?

            Uneori, teologia s-a distanţat de o spiritualitate maladivă, decadentă, aceea din vremea lui Luther, o spiritualitate neverosimilă şi artificială.

            Oare, în paralel cu scolastica ‘tot mai despiritualizată’, mai privată de spiritualitate, exista o spiritualitate care înflorea? Iar dacă nu au fost scolasticii cei care să o elaboreze corespunzător, e oare vina lor?

            Nu toţi scolasticii erau ca Buridan.

            Comparăm scolastica făcută de genii metafizice, de sfinţi (Toma, Bonaventura, Ioan Duns Scotus), cu aceea făcută de gânditori nu atât de competenţi sau de înaintaţi. E o teză despre ‘declinul sfinţeniei universitare’? (S-a observat că, de la o vreme, Biserica aproape că a încetat să mai canonizeze teologi.)

            Observaţia paseiştilor, despre divorţul teologiei şi spiritualităţii în scolastică, corespunde, în registrul aşteptărilor cam nelămurite, reprezentării încetăţenite despre declinul scolasticii. Dar dacă există totuşi spiritualitate, şi nu o sesizează criticii? Poate că spiritualitatea a subzistat, într-o formă nouă. Dar e greu să nu presupui că la obârşia obiecţiei se află, de fapt, comparaţia între sfinţii care scriau scolastică în sec. XIII-XIV, şi urmaşii lor. Se compară nu forme ale scolasticii, ci epoci.

            E şi o întrebare despre legitimitatea metafizicii ca ştiinţă. Aici fiecare poate să aibă standardele proprii, ca şi aşteptările individuale.      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu