joi, 24 septembrie 2015

Cauză şi efect


 

 

 

            Am citit eseul deoarece a fost recomandat aici (i.e., pe un forum), şi dorindu-mi intens să-mi placă, aşteptându-mă să-mi placă; am utilizat ediţia ‘Luminile şi umbrele sufletului’ (ed. digitală). Creţia era excedat de lipsa de amabilitate şi politeţe. Întotdeauna cu excedarea, cu indignarea se face sociologie proastă; pentru că autorul are o teorie socială de propus, dar nu e mai mult decât o presupunere şubredă. ‘Tiranii mărunţi’, răfuiala lui Creţia cu funcţionarii, secretarii şi şoferii, exprimă atât o anume mizantropie, un năduf, care răbufnesc în generalizări simpliste (‘până la ultimul tejghetar’, ‘toţi …’) şi în explicaţii absurde (‘am fost otrăviţi’), cât şi o eroare: pentru că deşi pretinde să corecteze o disfuncţie socială majoră, eseul confirmă victimizarea norodului, care a fost pervertit de către ‘sistem’, e o interpretare victimistă a racilelor civismului românesc. Dar dacă e invers, şi sistemul a corespuns predispoziţiilor etnice? Scriind în anii ’90, Creţia credea că românii reproduc comportamentele discreţionare şi tiranice ale statului comunist. Rămâne, însă, posibilitatea ca structura comunismului românesc să fi fost dată ‘din interior’, ca dictatura comunistă să fi luat o formă autohtonă, neimportată. Abuzul de funcţie, de putere, e o trăsătură atribuită adesea civilizaţiilor răsăritene.

            Corolarul generalizărilor absolute e acela că P. Creţia e unicul care e altfel decât ‘toţi’. Deoarece el scrie lămurit că se referă la ‘toţi’. Creţia a fost el însuşi ‘om instituţional’, ca toţi salariaţii. Dealtfel, exprimarea lui e confuză, sentimentul ‘tiranilor’ e de a fi ‘ai statului’, de a reprezenta statul, nu vreo instituţie. Nu cred că puterea deţinută de cineva e neapărat înţeleasă ca provenind de la stat; toane poate să aibă şi lucrătorul din domeniul privat, etc., chiar dacă nu ‘se simte împuternicit al statului’. Destui taximetrişti, etc., sunt mârlani fără a se simţi ca împuterniciţi ai statului (şi fără a defula oprimarea ierarhică).

            ‘Este oare om care …’, se întreabă, retoric, Creţia. Păi dacă nu e nimeni care să ‘nu fi simţit …’, cine mai sunt asupritorii, de ce mai asupresc, sau la ce foloseşte diatriba lui Creţia, din moment ce ‘fiecare ştie cum e’.

            ‘Ultimul tejghetar’ nu e un delegat al puterii (de stat). Lipsa de amabilitate nu are legătură cu regimul ca opresiune; ea există pe mai toate meridianele, şi în ‘democraţii consolidate’, şi provine din frustrare, invidie, etc., nu din ‘interiorizarea despotismului de stat’.

            Creţia era şi el mai ceremonios, mai afectat, dar şi tonul general al vremii, al anilor ’90, avea acest idealism civic, principialitatea civică, un sentiment de îndreptăţire şi ceva care, azi, seamănă a naivitate; e şi autorul, dar şi timpul. Tonul e unul părintesc condescendent, didactic. Dar recunosc aici şi un anume civism idealist, un idealism civic mai propriu anilor ’90.

 

            Într-o parabolă evreiască a florilor, fiecare înţelege în ce mod ‘e mai frumos în felul său’, numai când sunt toţi împreună; dar e nevoie de un grădinar pentru asta. Fiecare chiar ‘e mai frumos în felul său’, dar o înţelege numai când e la un loc cu ceilalţi, când i se face un loc în vază.    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu