joi, 10 septembrie 2015

Polisemie şi abstracţie


            Mişcarea morală, intuitivă, care însoţeşte termenii. Ajungem să denumim ‘relaţii’, Ipostasele, fiindcă am aflat despre naştere, purcedere …. Totuşi, lexicul neotestamentar indică în primul rând Ipostasele, defineşte relaţi pentru a deosebi, individualiza Ipostasele. Relaţionările sunt soluţia (mai mult sau mai puţin ingenioasă) a unei false probleme: coeternitatea a trei divinităţi distincte, ‘Treimea imanentă’, o antinomie rezultată dintr-o exegeză stângace, improprie. Dar doream să mă refer la ‘relaţie’ ca noţiune: are aceasta un substrat unitar, vreo esenţă, ceva comun ‘tuturor celor pe care le numim relaţii’? Generarea, asemănarea, sintaxa, raporturile matematice sunt, toate, numite relaţii. Oare în acelaşi sens? Care ar fi resortul polisemiei, motorul polisemiei?

            Utilizând ‘relaţia’ pentru Ipostase, e o aproximare, o ‘analogie’, care presupune că enunţul teoretic e un vehicol bun pentru gândire.

            Ca termen, ‘relaţia’ are unitate semantică, nu reală, deoarece denumeşte la fel câteva realităţi eterogene, nesimilare; e o categorie logică. De ex., ‘relaţia pură’ a matematicii moderne, ‘relaţiile trinitare’, naşterea şi creaţia, crearea, apoi ‘relaţia de asemănare’.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu