marți, 29 septembrie 2015

Originea reprezentării teriomorfe a Sf. Cristofor




            În Răsărit, Sf. Cristofor, mucenic din sec. III, e reprezentat cu cap de câine, sau de miel. Relatările despre viaţa mucenicului cuprind atât purtarea copilului Iisus pe umeri (mielul purtat pe umeri), cât şi decapitarea sfântului. Cred că, la început, sfântul era reprezentat purtând un cap de miel (Cristofor era atletic, iar capul lui a devenit cel al Domnului, pe care l-a purtat pe umeri). Circulă şi o explicaţie etimologică: kinocefalia atribuită Sf. Cristofor ar proveni din înţelegerea greşită a lui Cananeus (aici, Canaanul e luat ca desemând Levantul meridional: nu numai Palestina, dar şi Fenicia, o parte din vestul Siriei …), dar mie mi se pare cam arbitrară, cu toate că nu imposibilă (e o explicaţie laborioasă, pretinde influenţa unui termen latin asupra grecilor, care ar fi presupus greşit semnificaţia cuvântului, iar de la greci răstălmăcirea ricoşează înapoi la apuseni, pentru că atributul kinocefaliei există şi în hagiografia scrisă în Vest …); a fost observată asemănarea cu viaţa Sf. Mina, dar nici în această direcţie nu cred că trebuie exagerat cu identificările.

            Două ilustraţii, gravura e a lui Dürer, care a creat câteva reprezentări gravate ale sfântului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu